تحلیل و رده بندی نقش مایه شیر در نگاره های هخامنشی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
  • نویسنده شاداب رحمن
  • استاد راهنما بهار مختاریان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

خاستگاه بسیاری از اسطوره ها و باورهای جوامع باستان و بازتاب آن ها بر روی نگاره ها و آثار هنری از پدیده ای کیهانی یا زمینی، در محیط پیرامونی آنان الهام گرفته شده است. نقش مای? شیر، از جمله نقوشی است که جایگاه خاصی در تمدن های مختلف دارد. شیر در رویکردهای اسطوره ای و نمادین با مفاهیمی چون انقلاب تابستانی،آتش شمسی، پاسداران دروازه ها و قدرت نظامی مرتبط است که تصویر شیر و نمادپردازی آن در هنر بین النهرین، ایران، یونان، مصر و...، دیده می شود. تحلیل و رده بندی نقش مای? شیر در نگاره های دوران هخامنشی موضوع این رساله است که برای نیل به این هدف؛ جایگاه این نماد را در تمدن های بین النهرین، مصر و فلات ایران مورد بررسی قرار می دهد . تحلیل و طبقه- بندی الگوهای نقش مای? شیر و اسطوره های مرتبط با آن در فرهنگ های ذکر شده؛ ارتباط این نقش مایه با باورهای نجومی و قدرت سلطنتی، از اهداف این رساله است . فرضی? اصلی این تحقیق؛ مفهوم نمادین شیر، تلقّی آن به عنوان نماد سلطنتی و جنگاوری در تمدن های کهن و نماد باز زایی و برکت و فراوانی در ارتباط با سیل های سالیان? رود نیل در اسطوره های مصر، گردش فصول و تجدید حیات در اسطوره های بین النهرین و ایران است که تداوم حیات این نقش مایه ها را در آثار هنر هخامنشی توجیه می کند. روش کار توصیفی- تطبیقی و یافته اندوزی به شیو? کتابخانه ای است. بدین منظور جایگاه نماد شیر در اسطوره های ایرانی و ملّل دیگر، با هدف روشن ساختن کهن الگویی آن مطرح می شود که ظهور این نماد را با دیگر نمادهای وابسته به آن در آثار هنری تمدن های هم جوار و تمدن هخامنشی طبقه بندی می کند که از طریق این بررسی مفاهیم نهفته در پس این نقش مایه و ارتباط آن با نمادهای وابسته بیان می شود. تداوم حیات کهن الگوی شیر گاو شکن و نبرد انسان و شیر را در هنر تخت جمشید بر اساس بازتاب باورهای فرهنگی و اسطوره ای مشترک در تمدن های هم جوار می داند؛ و شیر را به عنوان نماد قدرت و پادشاهی اصیل که نشان? خاص سلطنت و نمادی فصلی برای نشان دادن اوج قدرت خورشید در تابستان است، معرفی می کند. نمادهای وابسته به شیر را می توان به سه گروه، نمادهای انسانی( خدایان، شاه/ پهلوانان )، نمادهای سماوی و نجومی( خورشید ، صور فلکی ) و نمادهای حیوانی ( گاو ) تقسیم کرد که در آثار دور? باستانی، در هنر تمدن ها ظاهر شده اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی نقش مایه هایِ سنگ نگاره آسو در شهرستان بیرجند

سنگ نگاره ها یا هنر صخره ای، یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند. این نقوش از جمله هنرهایی هستند که در نقاط مختلف ایران پراکنده اند و هر یک نشانی از دنیای باستان دارند. این پژوهش، به بررسی و مطالعه سنگ نگاره های آسو پرداخته است. سنگ نگاره های نویافته آسو در ناحیه ای کوهستانی به فاصله 300 متری در جنوب روستای آسو در شهرستان بیرجند، در استان خراسان جنوبی قرار دارد. روش برر...

متن کامل

بررسی نقش مایه هایِ سنگ نگاره آسو در شهرستان بیرجند

سنگ نگاره ها یا هنر صخره ای، یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند. این نقوش از جمله هنرهایی هستند که در نقاط مختلف ایران پراکنده اند و هر یک نشانی از دنیای باستان دارند. این پژوهش، به بررسی و مطالعه سنگ نگاره های آسو پرداخته است. سنگ نگاره های نویافته آسو در ناحیه ای کوهستانی به فاصله 300 متری در جنوب روستای آسو در شهرستان بیرجند، در استان خراسان جنوبی قرار دارد. روش برر...

متن کامل

تحلیل پاسخ های آمیخته گسسته و پیوسته رده بندی شده

در این مقاله، هدف ما رده‌بندی پاسخ‌هایی است که به‌­صورت آمیخته‌ای از پاسخ‌های گسسته و پیوسته هستند. برای این­کار، ابتدا باید تابع توزیع توأم چنین پاسخ‌هایی را داشته باشیم. بنابراین، مدل مکانی عام جدید را برای دستیابی به تابع توزیع توأم پاسخ‌های آمیخته‌ی گسسته و پیوسته معرفی کرده­ایم و به­صورت اجمالی با مدل مکانی عام دِ لئون و کریر [1] مورد مقایسه قرار داده‌ایم. رویکرد مورد استفاده برای رده‌بندی ...

متن کامل

تحلیل ساختاری و محتوایی جایگاه نقش مایه پرنده در چهار نگاره هفت اورنگ جامی از مکتب نگارگری مشهد

هفت اورنگ جامی از نمونه آثار ادبی است که از پرندگان به عنوان عناصر نمادین و تمثیلی در بطن داستان ها و روایات برای آموختن درس های حکمی و اخلاقی استفاده شده است. در داستان هایی از قبیل مرغ ماهی گیر و ماهی ساده، زاغ و تقلید از کبک، خروس مؤذن، مرغابی و لا کپشت، باز و دُرنا که در هف تاورنگ جامی بیان شده و در 28 نگاره ای که از این مجموعه به تصویر کشیده شده است، تنها در داستان مرغابی و لاکپشت پرنده نقش...

متن کامل

بررسی نقش مایه های هخامنشی از منظر نشانه های نمادین

هخامنشیان از جمله امپراتوری های شرقی اند که در گستره ی تاریخ شهرتی به سزا یافتند. نام آنها همواره تداعی کننده ی بنای بزرگ تخت جمشید است. نگاره های نمادین تخت جمشید (و پاسارگاد و شوش) در زمره ی مجهولات هنر پارسی اند و رمزگان فرهنگی عصر تلقی می شوند. تنوع و در هم تنیدگی این نگارکنده ها ناشی از سرچشمه های متفاوت فرهنگی آنهاست. نقش مایه هایی که درون مایه ای چندگانه دارند: مصری، میان رودانی و ایرانی...

بررسی نقش مایه هایِ سنگ نگاره آسو در شهرستان بیرجند

سنگ نگاره ها یا هنر صخره ای، یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند. این نقوش از جمله هنرهایی هستند که در نقاط مختلف ایران پراکنده اند و هر یک نشانی از دنیای باستان دارند. این پژوهش، به بررسی و مطالعه سنگ نگاره های آسو پرداخته است. سنگ نگاره های نویافته آسو در ناحیه ای کوهستانی به فاصله 300 متری در جنوب روستای آسو در شهرستان بیرجند، در استان خراسان جنوبی قرار دارد. روش برر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023